Dassault Falcon 6X uzyskał certyfikat stromego podejścia (steep approach), który jest wymagany do wykonywania operacji m.in. na lotnisku Londyn City Airport (LCY). Certyfikat Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) został przyznany wiosną tego roku. Tym samym zwiększa się liczba lotnisk dostępnych dla tego biznesowego odrzutowca.
Zatwierdzenie to zostało ujawnione przez EASA dokładnie 5 maja br., w aktualizacji danych certyfikacyjnych bizjeta. Dane te pokazują, że Falcon 6X może bezpiecznie podchodzić do lądowania na ścieżce o nachyleniu do 5,5 stopni, niemal dwukrotnie więcej niż standardowe 3 stopnie. System ten jest aktywowany poprzez specjalną aktualizację oprogramowania i zainstalowanie odpowiedniego przełącznika "Steep Approach" na panelu kontrolnym w kokpicie.
Lotniska dostępne dla odrzutowca napędzanego silnikami Pratt & Whitney Canada PW812D obejmują teraz London City oraz La Mole-St Tropez. Jednak inne porty lotnicze z bardziej stromymi podejściami, takie jak Lugano w Szwajcarii i Aspen w Kolorado - odpowiednio 6,65 i 6,5 stopnia - pozostają na razie poza zasięgiem biznesowego 6X. Dassault informował wcześniej, że Falcon 6X, który wszedł do służby pod koniec 2023 r., będzie w stanie latać na podejściach o nachyleniu do 6 stopni.
Według stanu na początek kwietnia, Dassault dostarczył dwucyfrową liczbę Falconów 6X, a ich produkcja stale rośnie. Jak twierdzi producent biznesowych samolotów, jest on używany przez operatorów w obu Amerykach, Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce. Warto dodać, że jeden z samolotów tego typu odebrała także rodzima
linia JetStory.
Falcon 6XKabina Falcona 6X oferuje największy komfort i przekrój kabiny spośród wszystkich specjalnie zaprojektowanych odrzutowców biznesowych. Ma dokładnie 1,98 m wysokości, 2,58 m szerokości oraz 12,3 m długości i będzie mogła pomieścić do 16 pasażerów w trzech oddzielnych częściach wypoczynkowych, dając miejsce na wiele konfiguracji, w tym dużą przestrzeń wejściową samolotu, miejsce do odpoczynku dla załogi oraz przestronny tylny salon.
Zasięg samolotu to 5 500 mil morskich czyli 10 186 km, dzięki któremu połączy takie pary miast jak Paryż i Tokio czy Moskwę i Los Angeles. Jego prędkość przelotowa ma wynosić Mach .90 czyli 1 073 km/h. Nowy dwusilnikowiec Dassault jest również wyposażony w najnowsze innowacyjne technologie, w tym cyfrowy system sterowania lotem nowej generacji (DFCS), który zapewnia niezrównaną zwrotność w locie oraz kontroluje wszystkie ruchome powierzchnie i jest zaadaptowany z myśliwców Dassault. Tu warto dodać, że Falcon 6X jest pierwszym samolotem biznesowym wyposażonym w nowe klapolotki (flaperon), aktywne powierzchnie sterujące o dużym wychyleniu, które mogą działać zarówno jako klapy (zwiększające siłę nośną), jak i lotki (sterowanie przechyleniem samolotu).
Do napędu Falcona zostały wybrane silniki PW800 od Pratt & Whitney. PW800 to seria silników turbowentylatorowych w klasie ciągu 10 000-20 000 lbf (44-89 kN), produkowanych przez Pratt & Whitney Canada. Zastosowany w Falconie 6X PW812D jest najbardziej nowoczesnym, wydajnym i przyjaznym dla środowiska silnikiem w swojej klasie. Oferuje dwucyfrową poprawę w zakresie spalania paliwa, emisji spalin i hałasu w porównaniu z silnikami obecnej generacji. Oferuje również o 40 proc. mniej zaplanowanych czynności konserwacyjnych i o 20 proc. mniej przeglądów niż inne silniki w tej klasie.